Edwin Goes to Argentina and Chille

Dag 25 t/m 31 Weer terug in Buenos Aires en naar Peurto Iguazu

La Boca is een wijk aan de haven van Buenos Aires. Het is een wijk waar de armeren van de stad wonen. Het is ook de wijk waar de schilder Martin opgroeide. Toen hij bekend geworden was, gaf hij de wijk een school en vroeg de bewoners de school op te vrolijken. Iedereen kwam daarbij met zijn eigen verf en daarom kreeg elke muur zijn eigen kleurtje. De bewoners besloten dit bij hun eigen huizen te doen, waardoor de typische stijl van La Boca ontstond. De wijk dankt zijn grote bekendheid nu aan alle levendige kleuren, met name rond de Calle Caminito, waar wij deze ochtend met stadsbus 64 naar toe gingen. Dit is ook de wijk waar op straat overal de tango wordt gedanst. Kortom,een levendige en gezellige wijk overdag met veel toeristen. 's Avonds is het een van de onveiligste wijken van Buenos Aires en ook overdag werden reisgenoten van ons tegengehouden en gewaarschuwd toen zij een bepaalde kant op wilden lopen. Wat wel goed mogelijk was, was om naar het stadion van Club Atletico Boca Juniors te lopen. Hier namen we een rondleiding door het stadion en de catacomben en zagen ondere andere de perszaal. Vervolgens namen we een taxi naar de wijk Recoletta. In deze wijk ligt in de grote boomgaard van een voormalig klooster de grote Recoletta begraafplaats waar alle beroemde personen uit de Argentijnse geschiedenis liggen. Het is als een stadje vol met praalgraven. Er liggen onder andere presidenten, maar waar iedereen naar toe gaat, is het familiegraf van de Duartes: het graf van Eva Peron oftewel Evita, de legendarische en nog steeds zeer geliefde vrouw van president Peron. De dag werd afgesloten met een dinershow met veel tango, noord-Argentijnse indianenmuziek en uiteraard het 'No llores por mi Argentina' (Don't cry for me Argentina) uit de musical Evita, dat in het Spaans nog mooier klinkt.

Afgelopen maandag heb ik deze geweldige stad verlaten. Een korte vlucht naar het noorden van Argentinie bracht mij naar Puerto Iguazu, waar ik een verblijf heb van 3 dagen.

De Braziliaanse kant staat bekend om de panorama´s, de Argentijnse om de close-ups.

Puerto Iguazu is niet meer dan een klein gehucht midden in de jungle en bekend om de enorme watervallen. De watervallen van Iguazú zijn een schitterend natuurwonder. Gelegen op de grens van Brazilië en Argentinië, in de provincie Misiones, en nabij het drielandenpunt met Paraguay, vormt het krachtige geweld van deze watervallen een waar natuurspektakel. Met de Garganta del Diablo (Strot van de Duivel) als adembenemend middelpunt storten 275 watervallen zich vanaf het Braziliaanse hoogland over een breedte van maar liefst 3 kilometer de diepte in. Enkele van deze watervallen zijn meer dan 80 meter hoog. Het oorverdovende lawaai van de watervallen vormt een schril contrast met de stilte van het omliggende subtropische regenwoud met meer dan 2700 plantensoorten en een variëteit aan soorten vogels, zoogdieren, insecten en reptielen.

De watervallen waren fantastisch!Het zijn zoals gezegd de grootste watervallen van Zuid- Amerika dus wat kan je daar verder aan toevoegen....foto's volgen later als ik betere internetverbinding heb.

Na een middagje in Brazilie vertoefd te hebben weer de grens over richting Argentinie, nieuwe stempels in paspoort.

Vanmorgen vroeg opgestaan omde Argentijnse kant van de watervallen te bezoeken. Wat een geluk strak blauwe lucht!! Het bleek echt een enorm complex niet normaal!Ruim 2 km waterval in eentropisch regenwoud!Op de foto´s is het al enorm, op film komt het nog beter over maar om zoveel water met zoveel kracht te zien moet je eigenlijk hier staan. Het hoogtepunt was toch wel de boottocht tot onder de waterval. Wij dachten nog dat zal wel meevallen, je wordt hooguit wat nat van de nevel en het opspattend water. Mooie foto´s gemaakt totdat ons geadviseerd werd om alle waardevolle spullen in een waterdichte zak te stoppen. Oke dan maar! Schoenen aanhouden of toch...... Het water komt toch niet de boot in dat kan niet joh maak je niet druk. De mensen van de organisatie trokken een compleet regenpak aan nou dat is vast wel erg overdreven, toch? NOU NEE!!! Niet normaal wat een geweld! Recht onder de waterval en helemaal doorweekt!!! Wat bleek de boot was er zelfs opgemaakt. De vloedgolven bleven niet achter in de boot maar werden netjes afgevoerd.

Aan het einde van de middag ben ik weer terug gevlogen naar Buenos Aires voor nog eens 4 overnachtingen.Helaas, we hadden problemen met het vliegtuig, we hadden geen vermogen genoeg om ons eindbestemming te halen. Dus onze vliegtuig is weer teruggevlogen. Eerst zouden we maar 3 uur problemen hebben. Maar uiteindelijk was het probleem groter, zodat we de volgende dag pas weer konden vertrekken naar Buenos Aires.

Toen ik voor de eerste keer naar Buenos Aires ging, helemaal alleen, wist ik totaal niet wat me er te wachten stond... Iedereen heeft wel een beeld van Zuid-Amerika, maar vaak is dit niet hetgeen je er echt tegen komt...

Het is een bruisende stad vol leven, de mensen zijn er supervriendelijk en goedgezind! Het is zeker de moeite waard om deze stad te bezoeken, Buenos Aires is ook immens groot, je hebt er meer dan een dagje nodig om alles te bezichtigen... Veel euro's moet je niet meenemen, 1 euro is ongeveer 4 Argentijnse pesos en daar kan je dus al heel wat mee doen, als je van Europa komt leef je daar dus op de goeien zoals ze zeggen...

Buenos Aires is in de eerste indruk echt een mega stad, veel mensen, lawaai, bussen en taxi's. Mooie gebouwen tussen rommel, veel verbouwingen, niet veel skyscrapers, maar vooral hoogbouw wat betreft flats. Je ziet van alles op straat, ook alle clichés, van arme bedelaars, die vooral immigranten zijn uit andere Latijns Amerikaanse landen zoals Bolivia en hier best wel gediscrimineerd worden, tot plastisch chirurgisch bewerkte Argentijnse schones, met hele grote, euh, lippen! ;) En natuurlijk, de breedste straat ter wereld ,- Avenida 9 de Julio-(zie plaatje blog, beetje onduidelijk, maar hij heeft volgs mij wel meer dan 16 banen) en eindeloze lange straten in dambord patroon (wel tot nummer 10 000!). Buenos Aires heeft ook allerlei verschillende buurten, zoals Palermo, waar alles hip en happening is, veel leuke restaurantjes en bars en alles erg Westers aan doet, en wijken zoals waar ik woon, de meer woon-wijken, zijn wat meer ‘echt' Zuid Amerikaans.

Vergeet ook zeker niet dat de seizoen daar omgekeerd zijn, als het bij ons winter is , is het daar zomer en omgekeerd en ja de winters zijn er koud! maar wel nog net niet zo koud als in Nederland, maar neem toch best genoeg winterkleren mee als je in juli of augustus gaat.

Als je avontuur, sfeer, amusement, bruisend uitgaansleven, museums en veel andere bezienswaardigheden zoekt in een mondiale sfeer moet je zeker naar Buenos Aires gaan!!!

Mijn vakantie zit erop, morgen begint een nieuwe werkdag bij Kisuma Chemicals bv.
Het is een even heerlijk gevoel om terug thuis te komen als om op reis te vertrekken...

Groeten Edwin