Edwin Goes to Argentina and Chille

Dag 6,7,8 & 9 Buenos Aires ‘het Parijs van Latijns-Amerika’

Ola señiores y chicas!

Na een lange vlucht ( 14 uur) vanuit Rome ben ik dan eindelijk aangekomen in Buenos Aires (Argentinie).

In de hoofdstad moet ik wennen aan al die herrie en drukte. Het weer blijft ons vriendelijk gezind. Onbewolkt en rond de 26 graden.

Na aankomst in Buenos Aires rijd ik naar mijn hotel waar ik twee nachten verblijven. De hoofdstad van Argentinië werd in 1536 gesticht door de Spaanse ontdekkingsreiziger Pedro de Mendoza. 's Middags verken ik de stad met haar vele brede avenida's, parken en pleinen waarvan het bekendste het Plaza de Mayo is. We zien de koloniale wijk San Telmo, het veelkleurige La Boca en de elegante wijk La Recoleta, waar ik het graf van Evita Perón bezoek.

Buenos Aires heeft niet voor niets de bijnaam ‘het Parijs van Latijns-Amerika'. Het is een stad met allure, met historie, met nostalgie. Een stad waar de Europese reiziger zich meteen thuis voelt. Waar men onder kan dompelen in het bruisende nachtleven, de schitterende tangoshows, de uitstekende restaurants met de overdadige parilla en de klinkende wijnen.

‘De Argentijnen voelen zich Europeanen in ballingschap,' . Daarom is Buenos Aires misschien wel de meest a-typische stad van Latijns-Amerika. De hoofdstad met haar bewoners die zich vele malen belangrijker voelen dan het immense grote pampaland dat achter hen ligt. De stad waar Máxima werd geboren en opgroeide is een vat vol tegenstellingen. Sloppenwijken vol bittere armoede tegenover de meest luxueuze winkelcentra. De niet afhoudende worsteling met de erfenis van de militaire dictatuur. De slagschaduw van Peron die nog steeds het politieke toneel weet te beïnvloeden en te verlammen. De golfbewegingen van de economische crises die het land met grote regelmaat treffen. Buenos Aires, de stad die er maar niet in slaagt te worden wat het zo graag zou willen zijn.

Een dag naar het venetië van Argentinië: Tigre Delta

De volgende dag gaan we per metro en trein naar Tigre, het beginpunt van het deltagebied van de Paranárivier. We bezoeken de ambachtenmarkt en zien tijdens een boottocht de vele eilanden die dit deltagebied rijk is. In de namiddag keren we terug naar Buenos Aires.

Het stadje Tigre ligt aan de rand van een immens grote delta van de río de la Plata, ruim 30 km ten noordwesten van Buenos Aires. Van 1900 tot 1940 vierde het mondaine Buenos Aires hier zijn weekend en vakantie in schilderachtige buitenhuizen. Deze delta bestaat uit een honderdtal kleine riviertjes met daartussen vele eilandjes. Daar hebben de porteños (zo worden de bewoners van Buenos Aires genoemd) hun weekendhuizen gebouwd met een aanlegsteiger op palen (i.v.m eb en vloed).
Ook is Tigre beroemd om zijn roeiverenigingen en de regatta's. De meeste verenigingen zijn gehuisvest in statige, wat pompeuze, gebouwen. Je proeft in het stadje nog steeds de sfeer van vroeger met al die elegante huizen.
In het weekend is het druk met dagjesmensen, volle restaurants en terrassen en honderden bootjes die rustig voortdobberen. Tientallen watertaxi's varen af- en aan naar de weekendhuisjes op de eilanden in de delta. Eind van de middag zijn we weer terug in Buenos Aires.

Bariloche en Circuito Chico

Vandaagvliegen we naar San Carlos de Bariloche, aan de voet van het Andesgbergte, voor drie overnachtingen. Een prachtige rit over het beroemde Circuito Chico voert je langs het Nahuel Huapimeer. Onderweg zie ik de kapel S.Eduardo en gaan we per stoeltjeslift de Campanarioberg op voor een schitterend uitzicht over de meren en wouden.

Bariloche is Argentinië's meest geliefde en bezochte bestemming. De stad ligt in het Lake District, een gebied midden in Argentinië vol diepblauwe bergmeren; een mooi stukje in Patagonie wat je niet wilt missen.

Buiten de stad?vind je?een van de mooiste hotels ter wereld, het Llao Llao resort. Llao Llao heeft de looks van een Normandisch landhuis en werd ontworpen door Alejandro Bustillo, hij wist er een werkelijk magische sfeer te creëren door natuurlijke materialen te combineren met eigenzinnige vormen en slimme kleurnuances.

Dit romantische hotel waar ook Prins Willem Alexander en Maxima verbleven, ligt op 25 kilometer van de stad Bariloche. Het gebied is zeer geschikt om een mooie wandeling te maken.

In Bariloche maak ik een mooierondtocht, bekend zijnde als ´Circuito Chico´. Het is een lus van ongeveer 30 km lang.De tocht is hartstikke mooi alsof je in de Franse Alpenbent maar er zitten dus ook wat pittige hellingen in, dus best zwaar af en toe voor het busje ,maar we worden wel beloond met mooie uitzichten over bergen en meren. De meren, naaldwouden en witte Andestoppen rondom Bariloche geven een rustige aanblik, maar de stad zelf is met skikledingwinkels en uithangborden van kaasfondue restaurants en Irish pubs op z'n minst levendig te noemen. Rust vind je vooral buiten Bariloche. Ook hebben we vandaag een halve dag tot ons zelf ter beschikking, hierbij maak ik gebruik van om relaxed te kajakken over een van de stille bergmeren.
Bariloche is vervolgens een handig draaipunt voor de rest van je (Patagonie) reis, zie hieronder.

De volgende varen we naar het prachtige Isla Victoria. Onderweg krijgen we uitleg over de bijzondere arrayanesboom, die een hoogte van 40 meter kan bereiken. Ook werd mij verteld om niet te vergeten de heerlijke chocolade te proeven die hier zo beroemd is!

Heb me deze 4 dagen uitstekend vermaakt, echter ga nu al weer naar mijn volgende bestemming toe en dat is naar het Zeven Merengebied.

Groeten Edwin

?